Přepisování textů a jejich úprava – další způsob výdělku nebo koníček?
Přepisování textu (nebo anglicky “rewriting”) je proces přepisování existujícího textu, při kterém je zachován stejný význam jako v původním textu, ale jsou použita jiná slova, fráze nebo věty. Spolu s internetem a webovými stránkami se objevilo přepisování textů. Každý web potřebuje „obsah“, takže majitelé webu nyní potřebují lidi, kteří pro ně budou psát texty. Některé přitahují copywritery, kteří píší texty od začátku, zatímco jiné přitahují přepisovatele, kteří přepracovávají hotový text.
Přepisování textů za peníze může být vynikající možností, jak vydělat peníze pro ty, kteří jsou teprve na začátku své kariéry: nezávislí pracovníci, začínající blogeři, novináři, překladatelé, marketéři. Může to být i brigáda pro studenty a mladé maminky na mateřské dovolené, pokud vám přepisování textů pomůže kreativně se realizovat. Navíc tento typ činnosti zůstává poměrně stabilní. Weby tu s námi budou ještě dlouho a digitální marketing se každým dnem rozvíjí víc a víc, takže vám nehrozí, že zůstanete bez zakázek a práce.
Výhody tohoto typu příjmu mohou být:
1) Bez nutnosti investic v počáteční fázi práce. Nemusíte absolvovat žádné školení. Vše, co potřebujete, je notebook a motivace k práci.
2) Flexibilní pracovní doba. Práci si můžete upravit na čas, který vám vyhovuje a již nemusíte chodit do kanceláře v 7 hodin ráno. Můžete pracovat z domova nebo ve své oblíbené kavárně.
3) Rozmanitost klientů a noví známí. Vaši klienti se mohou pohybovat od firem až po blogery, a pokud se prosadíte v oboru, můžete dokonce spolupracovat s významnými značkami.
4) Kariérní růst. Práce na volné noze neznamená, že budete vždy pracovat pouze jako přepisovatel. Postupným rozšiřováním klientské základny můžete získat další dovednosti a rozšířit nabídku služeb.
Jaké jsou nevýhody práce přepisovatele? Pokud si přepisování teprve zkoušíte, můžete se zpočátku ve své práci setkat s monotónností. V počáteční fázi také může být platba za vaši práci nízká a neodpovídající úsilí a času, který do toho vložíte. Termíny se také mohou stát stresujícími, pokud nejste zvyklí na to, že vaše práce musí být dokončena v určitém časovém horizontu. Jednou z výraznějších nevýhod je nutnost dodržovat autorské zákony. Pokud je váš přepis stále velmi podobný původnímu materiálu, může vás autor textu obvinit z plagiátorství, což poškodí vaši pověst. Buďte připraveni na to, že tok klientů není vždy stabilní. V určitou dobu může být objednávek hodně a jindy budete klienty hledat sami, což obecně ovlivní výši vašeho příjmu. V každém odvětví existuje konkurence, přepisování není výjimkou. Vyplatí se brát každou objednávku vážně, abyste získali stálé zákazníky.
Pokud vás všechny výše uvedené argumenty neděsí a máte řešení pro každý problém, který může při práci přepisovače nastat, můžete klidně zkusit přejít na volnou nohu.
Pokud jste se ještě nezkoušeli na volné noze, pak vás může zmást, že je to zcela „domácí práce“ a není potřeba chodit do kanceláře, kde vám šéf zadává úkoly, které během dne plníte. Při práci přepisovatele závisí množství práce a počet zakázek pouze na vás. Kde hledat objednávky? Na své sociální sítě můžete napsat, že poskytujete přepisovací služby, můžete zkusit hledat klienty na různých fórech, zkusit spolupracovat s marketingovými či obsahovými agenturami. Máme pro vás ale lepší nabídku.
Psaní textů, editace s WeCan
Platforma WeCan byla vytvořena speciálně pro specialisty na vyhledávání klientů a naopak.
Pokud jste právě začali svou cestu na volné noze, pak je WeCan skvělý způsob, jak se představit jako specialista. Zaregistrujte se na naší platformě, vyzvedněte si objednávky a získejte zpětnou vazbu na texty zaslané klientům. Pokud jste majitelem firmy a používáte přepisování textu jako jeden z vašich marketingových nástrojů, pak jednoduše zadejte svou objednávku na WeCan. Náš tým udělá vše pro to, aby vám pomohl najít spolehlivé specialisty s ověřenými recenzemi.
Kdo potřebuje přepisovací služby?
Především pro ty, kteří mají vlastní web. Webová stránka je takzvanou „výkladní skříní“ vašeho podnikání. Aby byli zákazníci na vašem webu spokojeni a také aby různé vyhledávače zobrazovaly váš web na prvních řádcích vyhledávání, potřebujete na webu dobrý obsah. Pověřte přepisovatele psaním zajímavých článků, udržováním blogu, a pokud jste majitelem internetového obchodu, přepisovatel může pomoci s popisy produktů. Kromě toho může přepisovač učinit text na webu čitelnějším a v případě potřeby aktualizovat všechny dostupné informace na webu.
Značky a společnosti mohou také použít přepisovač k popisu svého poslání, hodnot značky, produktů, služeb atd. Tiskové zprávy, které pomáhají přitáhnout pozornost novinářů a následně klientů ke konkrétní společnosti, jsou často vytvářeny přepisovateli.
V marketingu dnes hraje nejdůležitější roli obsah (vizuální, textový). Proto marketéři a marketingové agentury potřebují člověka, který to vytvoří. Přepisovač v tomto případě pomůže nejen s jeho tvorbou, ale také jej optimalizuje pro vyhledávač. Stačí použít klíčová slova a vaše stránky budou na prvních pozicích ve vyhledávání, což je nepochybně důležité pro rozpoznání značky.
Kroky k úspěšnému přepsání
Nejprve se musí přepisovatel rozhodnout, za jakým účelem ten či onen text vzniká a na jaké publikum je zaměřen. Pokud je například text vytvořen za účelem propagace webu ve vyhledávačích, pak je třeba věnovat pozornost klíčovým slovům, která je třeba v textu použít. Pokud je text vytvořen za účelem prodeje produktu nebo služby, měli byste se s obchodníkem zamyslet nad frázemi, které klienta povzbudí k nákupu.
Poté byste se měli seznámit s původním textem a podívat se na jeho strukturu (odstavce). Během procesu kontroly si můžete dělat poznámky. Poté následuje přímá práce na změně slov, vět a struktury textu. Přepisovatel by měl přemýšlet o synonymech, protože je důležité změnit text, aniž by se změnil význam a styl textu (formální, neformální).
V konečné fázi přepisovatel zkontroluje jedinečnost textu, upraví a opraví text.
Jedinečnost textu je hlavním ukazatelem toho, jak úspěšně byl text přepsán a za co zákazník přepisovateli platí. Pokud jsou vaše texty jedinečné, odliší vás to od ostatních interpretů na trhu přepisů.
Pro ty, kteří mají rozsáhlou slovní zásobu, jsou sečtělí, milují a umějí pracovat s velkým množstvím informací a jsou také pozorní k detailům, nebude přepsání textu obtížné. Povolání přepisovatele pravděpodobně nepřinese potěšení těm, kteří neradi píší texty. Také je nepravděpodobné, že obdržíte objednávky, pokud napíšete texty s gramatickými a pravopisnými chybami.
Základní znalost SEO může být vaší výhodou i při přepisování textů, protože mnoho zakázek je postaveno na psaní textů speciálně pro webové stránky.
Přepis textu - cena a výběr specialisty
Cena za přepisovací služby závisí na:
složitost, objem a jazyk textu;
termíny dokončení díla;
zkušenosti a kvalifikace přepisovatele.
Ceny za přepisovací služby v ČR:
přepisovač začátečník: 200-300 Kč za 1000 slov;
zkušený přepisovač: 300-400 Kč za 1000 slov;
profesionální přepisovač: 400-500 Kč za 1000 slov;
přepis textu do cizího jazyka: 500-1000 Kč za 1000 slov;
urgentní práce: +/- 50% k běžné ceně.
Ceny jsou přibližné.
Při výběru specialisty vždy porovnejte ceny od několika specialistů, spolehněte se na recenze od skutečných lidí a podívejte se na portfolio přepisovatele. Napište si jasný technický úkol, rozhodněte se o typu textu (obecně obsahu), termínu dokončení práce a rozpočtu.
Pamatujte, že dobrý přepisovatel ví, jak správně formulovat své myšlenky a je kreativní. Věnujte pozornost disciplíně specialisty a schopnosti dokončit projekty včas. Vzdělání v tomto odvětví není tak důležité jako zkušenosti. Proto můžete přepisovatele požádat o jeho portfolio a práci zhodnotit na základě předchozích dílů.